Content marketing, czyli marketing treści, to strategia bazująca na pozyskiwaniu klientów za pomocą właściwych, atrakcyjnych i przydatnych treści, koniecznie takich, które okażą się interesujące dla odbiorców. Wysokiej jakości treści powinny skupiać uwagę zarówno ogólnej, jak i ściśle określonej grupy odbiorców, angażując ich długoterminowo.
Należy zaznaczyć, że content marketing, szczególnie w Wielkiej Brytanii i USA, jest zdecydowanym trenem marketingowym ostatnich lat i to właśnie w niego inwestowana jest przeważająca większość reklamowych budżetów firm.
Marketing treści to najistotniejsza ze strategii Inbound marketingu. Inbound marketing nie narzuca swym odbiorcom przekazów reklamowych, pozwala natomiast na samodzielne znalezienie ofert, usług i produktów, którymi zainteresowany jest potencjalny klient. Efektywne pozycjonowanie, na które składają się działania SEO i SEM, pojawianie się na pierwszej stronie wyników Google, odpowiednie reklamy w wyszukiwarce, seria ciekawych, blogowych artykułów i obowiązkowa obecność w mediach społecznościowych, pozwalają na zwiększenie popularności i rozpoznawalności marki, a - przede wszystkim - na poszerzenie grona wiernych klientów.
Dzięki content marketingowi, a zatem publikowaniu i dostarczaniu wartościowych dla określonych grup odbiorców treści, jesteśmy w stanie zbudować trwałą relację z potencjalnymi klientami. Dzieje się tak w związku z nawiązywaną interakcją, co znacząco wpływa na zaangażowanie odbiorców.
Form content marketingu jest naprawdę wiele i - wbrew pozorom - nie należą do nich tylko słowa pisane. Najpopularniejszy content co prawda stanowią artykuły (sponsorowane i eksperckie), wartościowe teksty blogowe, poradniki, raporty, wywiady, recenzje i newslettery, lecz również webinaria, infografiki, video, podcasty czy ebooki.
Dobrze, jeśli treści, tworzone w ramach content marketingu, osiągają formę marketingu wirusowego. Im bardziej pomysłowe i zaskakujące treści, tym większa na to szansa. Sam marketing wirusowy charakteryzuje się samodzielnym rozpowszechnianiem konkretnych treści przez użytkowników. Jeśli coś im się spodoba, dzielą się tym ze swoimi znajomymi, najczęściej na Facebooku czy Twitterze. Im więcej userów share’uje publikowane przez nas treści, tym większa wiarygodność contentu i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.
To właśnie Facebook, Twitter, YouTube, Printerest i LinkedIn są najpopularniejszymi kanałami do rozprowadzania content marketingowych treści. Najważniejsze, by content był publikowany regularnie, a treści były nie tylko autentyczne i wiarygodne, ale również przydatne, pomagające ułatwić życie. Odpowiednia jakość to jedno, właściwy tytuł - drugie. Dobrym rozwiązaniem podczas publikacji contentu okazuje się także stosowanie grafik, wideo lub elementów interaktywnych. Jak podkreśla branżowy blog Kissmetrics - odpowiednia grafika zwiększa liczbę odsłon artykułu aż o 94%!
Budowanie świadomości marki (określanej - między innymi - dzięki wyświetleniom, polubieniom i udostępnieniom w mediach społecznościowych) i pozyskiwanie nowych klientów, ściśle zainteresowanych ofertą firmy, to oczywiste cele stosowania content marketingu. Pomaga on także w utrzymywaniu klientów dotychczasowych, w budowaniu ich zaangażowania, generowaniu leadów (a zatem danych kontaktowych, numerów telefonów, czy adresów e-mail), a także w zwiększaniu sprzedaży i ruchu na stronie.
Warto pamiętać, że sam content to nie wszystko. Według raportu firmy Beckon, mimo, że rynek content marketingu wzrósł w ostatnim okresie aż o 300%, jedynie 5% aktywności firm powoduje 90% zaangażowania użytkowników. Prócz tego, że tworzone treści muszą osiągać wysoką jakość, istotna jest także sama promocja contentu, dokładnie opracowany plan generowania leadów i sprzedaży, a także dokładna analiza tego, co w naszych działaniach się sprawdza, a co niestety nie.
W pierwszej kolejności koniecznie należy zastanowić się, kto jest odbiorcą tworzonego przez nas contentu - jakie treści preferuje, czego chciałby się dowiedzieć, czy woli wiedzę ekspercką, czy może nieco rozrywkową. To da nam cenne wskazówki ku temu, co powinniśmy mu zaoferować, by został naszym klientem. Punktem drugim jest przeznaczenie odpowiedniego budżetu na promocję treści. Google Ads i reklamy na Facebooku to absolutna konieczność. Sensowną umiejętnością jest także tworzenie treści dla ludzi znajdujących się na różnych etapach zakupowego procesu. A na końcu - analiza! Wyciąganie wniosków ze swoich działań, badanie, jakie rodzaje blogowych wpisów przysparzają najwięcej klientów, sprawdzanie, które z treści przynoszą największe inwestycyjne zwroty - to zdecydowany klucz do sukcesu.
No to pozostaje ustalić plan działania wraz z harmonogramem. I zacząć działać!
0 Komentarze