Jakie błędy najczęściej popełniają młodzi, początkujący filmowcy?
Kadrowanie
Zgodnie z podstawową zasadą fotografii, kadrować należy zgodnie z zasadą trójpodziału. Tyczy się to również filmowania. Oczywiście w tym wypadku sprawa jest znacznie trudniejsza, ponieważ - ze względu na obraz ruchomy - należy ciągle zmieniać kadr tak, by zgadzał się zarówno z regułą trójpodziału, jak również z szeregiem innych aspektów, choćby z narracją. Zabrania się filmowania na płasko - kamera ustawiona na wprost nagrywanego obiektu źle wpływa na wygląd kręconego obrazu. Najlepiej poszukać odpowiedniego kąta, a co za tym idzie - właściwej perspektywy.
Dźwięk
Skupiasz się głównie na obrazie, w końcu to wideo - okej. Jeżeli jednak nie zamierzasz użyć w swojej produkcji podkładu muzycznego, czy po prostu stworzyć filmu niemego - nie możesz ignorować dźwięku. Najlepiej zainwestować w mikrofon kompatybilny z używanym sprzętem. Jeśli nie pozwalają ci na to środki finansowe, istnieje także możliwość nagrania dźwięku oddzielnie lub zrobienia napisów do filmu. Pamiętaj jednak, że według szeregu badań, widzowie częściej rezygnują z dobrej jakości obrazu na rzecz lepszego dźwięku, nie odwrotnie.
Zoom
Używany rzadko, nawet w telewizji. Jeśli pojawia się w produkcjach filmowych, jest bardzo wyważony i przemyślany. W przypadku, gdy nie posiadasz konkretnego celu i konieczności w używaniu zooma, po prostu tego nie rób. Kiedy podzielisz ujęcia na dwie oddzielne sekwencje - jedną bez zooma i drugą, już z przybliżonym obiektem, uzyskasz znacznie lepszy efekt. I bezpieczniejszy.
Światło
Nie dopuść do przepalenia fragmentów kadru! Może zdarzyć się, że miejscami zamiast filmu ukaże się po prostu biała plama, a utracone fragmenty będą nie do odzyskania. Filmowanie pod światło to głupi błąd, zważywszy na to, że często zwyczajne przesunięcie się o kilkanaście centymetrów potrafi zupełnie go zniwelować. Jeśli nie masz możliwości zmiany miejsca lub obrócenia obiektywu w inną stronę, dobrze sprawdzi się szary filtr ND. To właśnie on w podobnych sytuacjach zmniejszy ilość światła, które dociera na matrycę. Przydatnym narzędziem może okazać się także dostępna w niektórych kamerach „zebra” - funkcja kreskująca te miejsca w kadrze, które są zdecydowanie przeeksponowane. Prześwietlenie to nie jedyny błąd związany ze światłem. Czasem lepiej odpuścić, niż nagrywać niedoświetlony obraz.
Ostrość
O ile nieostre kadry w fotografii bywają niebywale urzekające, o tyle te występujące w filmowaniu już niekoniecznie. W tym przypadku należy wystrzegać się przesady i pokusy stosowania niewielkiej głębi ostrości. Często coś, co na małym wyświetlaczu wygląda na ostre, na dużym ekranie może okazać się całkowicie rozmyte. Weź to pod uwagę, kręcąc wszystko na przysłonie f/1.8.
Stabilizacja
Statyw to totalny must have! Zawsze do pomocy wykorzystać możesz także stół, taboret lub inną rzecz znajdującą się w niedalekiej odległości. Kręcisz w ruchu? Trzymaj kamerę blisko siebie, z ręką zapartą mocno na ciele, by wyeliminować drgania. Zapewnij komfort oglądania swoim widzom, stawiając na stabilny obraz.
Orientacja
Może się to wydawać całkowicie absurdalne, a jednak wciąż się zdarza. Tak! Nadal zaskakująco często pojawiają się filmy kręcone w orientacji pionowej. Powoduje to nie tylko znaczny dyskomfort u oglądającego, lecz także dwa nieciekawe, czarne pasy po bokach ekranu, kiedy zapragniemy wrzucić wideo choćby na YouTube. Nagrywanie filmów w orientacji pionowej wygląda źle i znacząco pomniejsza obraz. Unikaj tego jak ognia!
Tryb
Przeczytaj instrukcję, poszperaj w ustawieniach. Wiadomym jest, że nie od razu zrezygnujesz z trybu automatycznego. Na początek wystarczy samodzielne ustawienie migawki i balansu bieli.
Powodzenia!
0 Komentarze