Odpowiednie wykorzystanie social mediów, daje firmom doskonałą szansę na dotarcie ze swoją ofertą do nowej, potencjalnej grupy nabywców. Taka forma reklamy sprawdza się perfekcyjnie szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, których nie stać choćby na bardzo kosztowną reklamę telewizyjną.
Reklama w social mediach daje naprawdę liczne możliwości: od wybrania preferowanej płci i wieku swojego docelowego nabywcy, któremu będzie wyświetlał się przekaz reklamowy, aż do realnego śledzenia efektu swoich działań. Prościej mówiąc: dzięki reklamowaniu w social mediach samodzielnie możemy wybrać, kto zobaczy naszą reklamę i sprawdzić, czy zainwestowany czas lub pieniądze nie zostały wyrzucone w błoto.
Pierwsze kroki w social mediach? Sprawdź, od czego zacząć
Najważniejsza bez wątpienia jest obecność na Facebooku. To właśnie on, jako najbardziej popularne medium, gromadzi największą ilość twoich potencjalnych odbiorców. Jeśli twoja firma lub marka nie posiada jeszcze swojego profilu na tej platformie, koniecznie to zmień. Pamiętaj o tym, aby przyporządkować swoją firmę do odpowiedniej kategorii tematycznej i uwzględnić właściwe informacje o swoim biznesie. Zdjęcie profilowe powinno bezpośrednio wpływać na rozpoznawalność twojej marki, natomiast zdjęcie w tle - nasuwać z nią skojarzenia. Koniecznie powiąż swoją stronę internetową z kontami w social mediach. Powinny się na niej znajdować przekierowania do określonych portali. Co więcej, nie zapomnij o umieszczeniu adresu swojej strony również w profilach w mediach społecznościowych. Dzięki temu kupujący, zachęceni konkretną treścią, od razu będą mogli przejść do sklepu lub szczegółowo zapoznać się z ofertą. Koniecznym jest także podanie właściwych informacji dotyczących twojej lokalizacji.
Jeśli prowadzisz przedsiębiorstwo lokalne, tym bardziej powinieneś ją akcentować. Istnieje bardzo wiele możliwości, aby z pomocą mediów społecznościowych dotrzeć właśnie do osób znajdujących się blisko ciebie. Jesteś w stanie nie tylko skorzystać z możliwości płatnej reklamy, gdzie grono odbiorców zostanie przez ciebie odpowiednio zawężone. Możesz także udostępniać treści skierowane do osób z twoich rejonów - zarówno na swoich fanpage’u, jak i na grupach tematycznych, a dzięki temu w sposób całkowicie darmowy zyskiwać nowych nabywców.
Angażujące treści to klucz do sukcesu
Odpowiedni content, bogaty w wartościowe treści, obfitujący w przyciągające wzrok zdjęcia i wciągające wideo, w zestawieniu z konkursami i poradami zapewni ci wierne grono fanów. Kiedy będziesz publikował posty podczas obecności twoich odbiorców w internecie, masz większą szansę na to, że treści na pewno do nich dotrą. Podpatruj popularną konkurencję, a na pewno dojdziesz do wprawy.
Najwięcej wyświetleń facebookowego posta uzyskasz w mniej niż dwie godziny, a najwięcej zaangażowania użytkowników w nie więcej niż pięć godzin od momentu publikacji. Patrz, co piszą ludzie, reaguj, odpowiadaj na ich pytania, służ pomocną radą, moderuj dyskusję. Pamiętaj, że reprezentujesz swoją firmę - staraj się o ciekawe, ale odpowiednio wyważone odpowiedzi. Nie pozwól czekać zainteresowanym. Nie dopuść do sytuacji, w której na zadane w wiadomości prywatnej pytanie potencjalny nabywca czeka nieskończenie długi czas lub wcale nie uzyskuje odpowiedzi.
Klienci w znaczący sposób mogą podnieść zasięg i zaufanie do twojej marki, kiedy pozwolisz im współtworzyć profil twojej firmy. Cytując Hannę Bęben: „Dla marki nie ma nic lepszego niż niekomercyjne zdjęcia produktów połączone z pozytywnymi, radosnymi emocjami klientów”. Uwzględniaj także ich opinie. Pamiętaj, że produkt czy oferta, którą tworzysz, kierowana jest do nich, nie do ciebie. Sugeruj się tym, co podoba się twoim klientom, a osiągniesz sukces.
Nigdy nie porzucaj swojego konta w mediach społecznościowych. Zaniedbane profile mogą jedynie pogorszyć wizerunek twojego biznesu. Jeśli sam nie masz cierpliwości do regularnego publikowania postów, wybierz osobę, która będzie odpowiadała za media społecznościowe w twojej firmie. Po pierwsze: będziesz wiedział, kto konkretnie odpowiada za dany profil. Po drugie: istotna jest odpowiednia strategia; zbyt wiele osób uczestniczących w publikowaniu treści spowoduje jej rozproszenie. Po trzecie: konieczne jest działanie według ustaleń - przekaz powinien być spójny, musi także posiadać swój charakterystyczny styl. Pilnuj, by prowadzenie fanpage’y odbywało się według określonych wcześniej zasad.
Jeśli dysponujesz dobrymi, ciekawymi zdjęciami i masz szansę na robienie coraz to nowych, warto także pokusić się o założenie kont na Instagramie czy Printereście. Szczególnie na tym pierwszym niesamowicie ważną rolę odgrywają hashtagi. Pamiętaj, że pełnią one rolę katalogów - pod konkretnymi hasłami użytkownicy gromadzą przyporządkowane do nich treści. Chodzi o to, by konkretne zdjęcie opisywać hasłami i myślami, które są z nim powiązane, poprzedzając je znakiem #, dzięki czemu bez trudu trafią do odpowiedniej, przypisanej sobie kategorii. Użytkownicy Printeresta to w 80% kobiety. Jeśli twój produkt jest adresowany do nich - świetnie, choć tak naprawdę portal nadaje się dla niemal każdej branży. Ale jedzenia i wnętrz jest tam najwięcej. Jeśli działasz w którymś z tych zakresów - koniecznie utwórz na Printereście profil swojej firmy! Publikuj pinezki w godzinach wieczornych, dbaj o ich estetyczną i kreatywną oprawę wizualną i nie zapomnij o umieszczeniu ceny produktów, aby podbić swoją oglądalność.
Hashtagi przydatne okażą się także, kiedy zechcesz, by twoja marka obecna była także na Twitterze. Żywotność tweetów jest o wiele krótsza, niż żywotność facebookowych postów, wynosi bowiem zaledwie 20 minut, dlatego musisz się wyróżnić. Możesz to zrobić przez dodawanie zdjęć, wezwana do działania i reetwetowanie wpisów - zarówno swoich, jak i innych userów. Obowiązkowo - podobnie zresztą jak przy wszystkich mediach społecznościowych - wchodź w interakcje z użytkownikami, bierz udział w dyskusjach i zwracaj na siebie uwagę szczególnie tych osób, które jeszcze cię nie obserwują. Treści na Twitterze rozprzestrzeniają się w tempie wirusowym, warto więc wcześniej poświęcić czas na ich przygotowanie i zastanowić się, kogo chcesz obserwować. Pamiętaj, by śledzić swoją największą konkurencję i firmy wyznaczające trendy w twojej branży.
Jeśli działasz w obszarze marketingu B2B, idealnym rozwiązaniem będzie stworzenie swojego profilu na LinkedInie - dzięki niemu twoja firma zyska profesjonalny wizerunek. Znajdziesz tam nie tylko cenne wiadomości branżowe, więcej - sam również będziesz mógł takowe publikować. Długie, liczące ok. 2 tysiące znaków artykuły przyniosą ci najlepsze rezultaty. Zadbaj o zrozumiałe dla wszystkich treści, dodawaj zdjęcia, by zwiększyć zaangażowanie, publikuj w godzinach od 9 do 11 rano, najlepiej we wtorek i czwartek, a wszystko to, w połączeniu ze zwięzłymi nagłówkami, skutecznie pozwoli ci poszerzać sieć kontaktów i zdobywać coraz to nowych klientów.
Często niedocenianym medium okazuje się Google+. Tutaj również sporo zdziałasz odpowiednimi zdjęciami i hashtagami, pamiętaj jednak, że tytuły, które publikujesz, powinny być zgodne z zasadami SEO i zawierać słowa kluczowe. Formatuj wpisy - skoro jest taka możliwość, to dlaczego z niej nie skorzystać? Odpowiednie osoby dodawaj do odpowiednich kręgów. Stworzysz dzięki temu odrębne kategorie, którym w łatwy sposób będziesz mógł udostępniać przygotowane wcześniej, bezpośrednio do nich skierowane treści.
Podczas prowadzenia profili w social mediach nie zapomnij o sprawdzaniu statystyk! Pamiętaj, że możesz wyciągnąć z nich naprawdę genialne wnioski, a co za tym idzie - dostosowywać swoje działania w mediach społecznościowych do płci, wieku, godzin aktywności i do polubień swoich odbiorców.
Jeśli słusznie zdecydujesz się na obecność w social mediach, nie odnoś się do niej z ignorancją. Pamiętaj, że właśnie kreujesz wizerunek swojego przedsiębiorstwa przed tysiącami użytkowników z całego świata. Nawet, jeśli działasz lokalnie, twoje działania może prześledzić ktoś z innego kontynentu. Zadbaj o to, aby twoja obecność w internecie była dla ciebie żywą reklamą i dzięki odpowiednim treściom znacząco generowała twój przychód. Nie przegap szansy na pozyskanie tak wielu nowych klientów!
0 Komentarze